wtorek, 1 października 2013

Odzyskany - M. J. Hyland - Recenzja Książki

Odzyksany, M. J. Hyland, Recenzja Książki, Wydawnictwo: Nowa Proza, 368 stron

Niech nie zmyli Was nieciekawa okładka i sugerujący powieść młodzieżową opis stworzony przez wydawcę. Mnie zmyliła. Gdyby nie informacja, że książka została nominowana do nagrody Bookera, na sto procent bym się nią nie zainteresował. A tak wpadłem do sieci, poszperałem po opiniach (jednej czy dwóch istniejących) i dokonałem zakupu. Decyzja udana.

To świetnie napisana, a skierowana przede wszystkim do dojrzałego odbiorcy historia nad wiek rozwiniętego fizycznie jedenastolatka, który wierzy, iż potrafi ze stuprocentową skutecznością wykryć kłamstwo. Autorkę pochwalił sam J.M. Coetzee i chyba nawet wiem z jakich powodów.

Styl Hyland jest dosyć surowy, a całą historię poznajemy z perspektywy młodego bohatera.
Szczera, chwilami depresyjna oraz dająca do myślenia lektura. Nie dająca żadnych bezpośrednich odpowiedzi.

Bardzo pozytywne zaskoczenie, aż szkoda patrzeć, jak (zapewne z powodu kiepskiej sprzedaży) książka wala się po wyprzedażach za kilka złotych. Nominacja do Bookera nieprzypadkowa - jestem pełen podziwu dla autorki i z wielką ochotą przeczytałbym jej pozostałe dzieła. Jeśli czyta mnie jakiś wydawca, proszę o zainteresowanie się Hyland ;-)

Ocena: 8+/10  

Piotr Wysocki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz