MDK [PC] [RECENZJA]

MDK, Shiny Enetertainment, 1997

Wyprodukowaną przez Shiny Entertainment i wydaną pierwotnie w 1997 roku grę MDK można dziś kupić i przejść na Steam i GOG. Ja miałem ją w bibliotece od tych drugich (była rozdawana kiedyś za darmo? Od kogoś dostałem? Nie pamiętam, naprawdę) i pod wpływem wspomnień postanowiłem odpalić. Wspomnień, bo pierwsze spotkanie z MDK zaliczyłem na komputerze wujka latem 1998 roku. Nigdy nie ukończyłem żadnego etapu, ale ślad w pamięci pozostał trwały.

Gatunkowo to shooter TPP, tj. przez większość gry oglądamy plecy bohatera, który skacze, strzela i szybuje. Misji do zaliczenia otrzymujemy niewiele, całość ogarnąłem w 5 godzin, ale zróżnicowanie etapów i arsenału Kurta (protagonista - ze sprzątacza przeistacza się w obrońcę planety, przebijcie to!) czyni ten czas nieustannie przyjemnym. A to wsiadamy do bombowca, a to ślizgamy się na desce, szybujemy omijając lasery i pociski... jak to mawiają, dzieję się!
Są takie gry, które starzeją się ładnie i te, które wyglądają po latach jak kupa... pikseli. MDK należy niestety do tej drugiej kategorii i jeśli ktoś nie ma odpowiedniej tolerancji dla dużych kwadratów i niskiej rozdzielczości wyrzuci grę do kosza już po treningu. Ze szkodą dla siebie, bo sam design poziomów (często naprawdę szalony!) jest palce lizać.
Fajnie brzmi muzyka i udźwiękowienie, choć ta pierwsza zdecydowanie nie jest jakości CD-Audio. Dialogów brak, te pojawią się dopiero w kontynuacji, którą notabene właśnie ogrywam. Drugi raz w życiu, ale pierwszy w wersji polskiej (dubbing).
Troszkę problemów nastręczyło mi poza tym sterowanie. Trzeba się trochę pobawić z jego konfiguracją, bo to co 20 lat temu było standardem dziś po prostu się nie sprawdza - nawyki mam już zupełnie inne.
Zapis w dowolnym momencie (pod F2), o czym dowiedziałem się dopiero po półtorej godzinie zabawy, cały ja ;)
Poziom trudności regulowany, ja sam wybrałem niemal najwyższy i owszem, ginąłem, ale tak często-gęsto, by się sfrustrować.
W sumie - fajne jak dawniej.

https://www.gog.com/game/mdk (za 9,99 zł)
https://store.steampowered.com/app/38450/MDK/?l=polish (za 35,99 zł)



Komentarze