Odzyskany - M. J. Hyland

Odzyksany, M. J. Hyland, Wydawnictwo: Nowa Proza, 368 stron

Niech nie zmyli Was nijaka okładka i wysmażony przez wydawcę opis sugerujący powieść młodzieżową . Mnie zmyliły i gdyby nie informacja, że książka została nominowana do nagrody Bookera, na sto procent widząc ją zrobiłbym 'meh' i poszedł dalej. A tak zrobiłem w tył zwrot, obmacałem, prędziutko wpadłem do sieci, poszperałem po opiniach (jednej czy dwóch wówczas istniejących) i wziąłem kupiłem. 

Nie żałuję tych kilku złociszy, to naprawdę z wyczuciem napisana - a skierowana przede wszystkim do dojrzałego odbiorcy - historia nad wiek rozwiniętego fizycznie jedenastolatka, który wierzy, iż jest żywym wykrywaczem kłamstw. Autorkę pochwalił sam J.M. Coetzee i chyba nawet domyślam się z jakich powodów - pod pewnymi pisarskimi względami to pokrewne dusze :)

Początek
Styl Hyland jest bardzo surowy, całą historię poznajemy z perspektywy młodego bohatera, a przeca nie od dziś wiadomo, że taki zabieg narracyjny szalenie lubię. Taka to szczera, momentami przygnębiająca, dająca do myślenia i nie serwującą prostych, bezpośrednich odpowiedzi lektura. Bardzo pozytywne zaskoczenie. Aż szkoda mi było patrzeć, jak książka wala się po tych wyprzedażach za bezcen. Ale nic tam, tak już czasem bywa.

Opis z okładki
Nominacja do Bookera nieprzypadkowa i tak sobie myślę, że chętnie zobaczyłbym dwie pozostałe spłodzone przez autorkę powieści (Odzyskany jest środkową). Albo chociaż jakieś opowiadania, bo tych kobita napisała ponoć bardzo dużo. Niestety żadne z powyższych rzeczy nie doczekały się polskiego przekładu, więc pozostaje czytanie w oryginale. Może kiedyś? 

Z innych wieści.

Na ebay.pl jest ciekawa promocja. Dla mnie ciekawa, choć jestem pewien, że i innych zainteresuje. Jeśli kupimy coś za min. 50 złotych przez ebay.pl z konta zarejestrowanego w Polsce, jako formę płatności wybierzemy PayPal i wklepiemy kod PROMO30 - otrzymamy aż 30 zł zniżki. Jest tylko jedno ale, te minimalne pięć dych musi kosztować kupowana przez nas rzecz, koszty przesyłki się w to nie wliczają. Ale jakie to ale, wciąż nie jestem w stanie przejść obok tej promocji obojętnie i tylko szkoda (a może na szczęście?), że z kuponu można skorzystać tylko raz, ha ha ha :)

Komentarze